Universidad de Talca
+56752201734
sochedi2019@utalca.cl

Strategies to face the challenge of Diversity and Gender from the academia: case of the FCFM

Congreso chileno de educación en ingeniería

La Prof. Salomé Martínez es Ingeniera Civil Matemática de la Universidad de Chile y doctora en Matemática de la Universidad de Minnesota, Estados Unidos. Es Profesora Titular de la Universidad de Chile y académica del Departamento de Ingeniería Matemática. Actualmente es Directora de Diversidad y Género de la Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas de la Universidad de Chile.

Miembro Correspondiente de la Academia Chilena de Ciencias.
Fue distinguida con el Premio Excelencia Académica Investigadoras Jóvenes 2011 de la Academia Chilena de Ciencias, en reconocimiento a sus aportes al desarrollo y educación de la matemática y liderazgo científico.

Es investigadora del Centro de Modelamiento Matemático y directora del Laboratorio de Educación de esta misma unidad.

Ha participado en diversas comisiones de la Universidad de Chile con el propósito de avanzar en la igualdad de género. En particular, lideró los esfuerzos que resultaron en la creación de la Dirección de Diversidad y Género de la Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas, la cual actualmente dirige.

English versión :

Prof. Salomé Martínez is a Mathematical Civil Engineer from University of Chile and a Ph.D. in Mathematics from University of Minnesota,US. She is a Full Professor at the University of Chile and an academic at the Department of Mathematical Engineering. She is currently Director of Diversity and Gender of the Faculty of Physical and Mathematical Sciences of the University of Chile.

Corresponding Member of the Chilean Academy of Sciences.
She was distinguished with the Academic Excellence Young Investigators 2011 Award from the Chilean Academy of Sciences, in recognition of her contributions to the development and education of mathematics and scientific leadership.

She is a researcher at the Mathematical Modeling Center and director of the Education Laboratory of this same unit.

She has participated in various committees of the University of Chile with the purpose of advancing in gender equality. In particular, she led the efforts that resulted in the creation of the Diversity and Gender Division on the Faculty of Physical and Mathematical Sciences, which she currently directs.